UWAGA! Informujemy, iż Infolinia Geis PL w dniu 3 grudnia br. w godzinach 10:45-15:30 będzie nieczynna. Czasowe wyłączenie spowodowane będzie przerwą techniczną. Za utrudnienia przepraszamy, Centrum Obsługi Klienta.

Rosnące procenty

14.2.2020

Z Adamem Kwiatkowskim, Dyrektorem Zarządzającym Geis PL, oraz Mariuszem Kazimierczakiem, Dyrektorem Sprzedaży Geis PL – o rozwiązaniach, które powstają na styku kreatywnych potrzeb klientów i możliwości operatorów logistycznych, o usługach serwisowych stworzonych dla e-commerce oraz o tym, kiedy należy sprzedać egzotyczny biznes – rozmawiał Krzysztof Pograniczny, dla Logistycznych Wywiadów 2020

Aktualności

          Krzysztof Pograniczny: Hans-Georg Geis i Wolfgang Geis, Właściciele Zarządzający Grupy Geis, w lipcu stwierdzili: „Świadczone przez nas usługi spedycji krajowej i międzynarodowej charakteryzowały się w ostatnich latach wzrostem na poziomie 30% rok do roku”. Gdzie tkwią źródła tego wzrostu i czy już wiadomo, jaki będzie wynik zamknięcia na koniec roku 2019?

Mariusz Kazimierczak (MK): Rozwój i dynamika to kluczowe aspekty dla naszej organizacji. Rok 2019 był dla nas intensywny, wymagający, a zarazem udany. Budowanie stabilnych wzrostów wymaga niewątpliwie skuteczności handlowej oraz pełnego zaangażowania po stronie produktu. Mam na myśli najwyższe standardy komunikacyjne, profesjonalizm oraz niezawodność świadczonego serwisu. W kontekście wyników obecnie nadal zamykamy rok 2019, wyniki są jeszcze niekompletne. Natomiast mogę oznajmić, że wzrosty w ujęciu rok do roku są zadecydowanie powyżej 30%, oscylując około 40%.

          Rok temu podczas rozmowy podzielili się Państwo informacją o trwającej integracji wewnętrznej w Geis i tym samym ujednoliceniu oferty oraz jej komplementarnością w ramach jednej marki. Czy ten proces już się zakończył i czy widać jego efekty w liczbach oraz pozostałych usługach, skoro spedycja ma się tak dobrze?

Adam Kwiatkowski (AK): Gdy rozmawialiśmy przed rokiem, jednym z produktów, które znajdowały się w portfolio Grupy Geis w Polsce, znajdowały się jeszcze usługi kurierskie, z których świadczenia zdecydowaliśmy się zrezygnować od września ubiegłego roku. Ten produkt przestał więc być częścią zintegrowanych usług świadczonych przez Grupę Geis w Polsce. Nadal jednak świadczymy pełną paletę usług: od drobnicy krajowej, poprzez międzynarodową, transporty częściowe i całopojazdowe, po logistykę kontraktową oraz spedycję lotniczą i morską. W tym kontekście można powiedzieć, że świadczymy całą paletę usług z jednej ręki. Efekty takiego podejścia są oczywiście widoczne po stronie przychodów i szybkiego, kilkudziesięcioprocentowego rozwoju liczonego rok do roku.

          A jak można posumować pozostałe dziedziny, którymi się zajmujecie, głównie logistykę kontraktową? Czy można mówić o jakimś przeważającym segmencie produktów lub klientów, dla których Geis świadczy swoje usługi kontraktowe?

AK: Jeżeli chodzi o firmę Geis w Polsce, to obecnie największą rolę odgrywają klienci z branży FMCG, ale jesteśmy otwarci na projekty z innych segmentów. Logistyka kontraktowa to nadal dla nas ten obszar, w którym uważamy, że mamy najwięcej do zrobienia. Ten segment rządzi się – od strony rozwoju biznesu – nieco innymi prawami niż produkty drobnicowe czy całopojazdowe, ale już w roku 2020, jak i w  atach następnych, logistyka kontraktowa będzie jednym z naszych najważniejszych zadań, jeżeli chodzi o budowę portfolio produktów.

          W ofercie Geis są także spedycja międzynarodowa, w tym lotnicza, morska cargo i projekty specjalne. Jak ważne są dla firmy te trzy grupy produktów, w jakim stopniu uzupełniają kompletność oferty, czy można powiedzieć, że stanowią bardzo ważny element biznesu logistycznego, za którym stoją twarde liczby frachtów?

MK: Zdecydowanie stawiamy na prawdziwą i realną kompleksowość naszych usług. Frachty morski i lotniczy w każdym wydaniu dopełniają naszą ofertę produktową. Jesteśmy w stanie budować dla naszych klientów unikatowe rozwiązania zarządzające przekrojowo całym łańcuchem dostaw. Serwisy morsko-lotnicze to jeden z trzech filarów naszej firmy. Liczba zleceń oraz zadowolonych klientów rośnie w podobnym tempie, jak cała grupa Geis w Polsce.

          W corocznym badaniu CBRE i Panattoni Europe „Confidence Index 2019/2020”, w którym ustalany jest wskaźnik poziomu optymizmu wśród firm zajmujących się logistyką i łańcuchem dostaw w Polsce, odnotowano jego poziom wynoszący 49 pkt. Większość operatorów przyznaje jednoznacznie, że głównym źródłem ich zadowolenia jest niebywały rozwój sektora e-commerce. Czy w przypadku Geis jest to istotny element rozwoju i innowacji? Co konkretnego zrobiliście pod wpływem tych klientów w usługach i rozwiązaniach firmowych specjalnie dla potrzeb branży e-handlu?

MK: E-commerce to obecnie najszybciej rozwijający się kanał dystrybucji. Geis PL nie pozostaje obojętny wobec tych trendów. Pracujemy i wdrażamy projektowo serwisy dedykowane do obsługi przesyłek tego typu, począwszy od tak prozaicznych zadań, jak regularne szkolenia kierowców, po skuteczne zarządzanie informacją w systemie. TMS wspiera nas w tych działaniach. Powiadomienia, awizacje, pełen track&trace – to podstawa. W codziennej pracy wykorzystujemy autorską aplikację mobilną G-Driver, dzięki której klient otrzymuje informacje w czasie rzeczywistym, geolokalizacje, dokumentacje fotograficzną oraz wiele innych możliwości, a wszystko to na urządzeniach mobilnych naszych kierowców. Budowanie przewagi technologicznej w oparciu o systemy to tylko jeden z aspektów dobrego przygotowania. Nasza koncepcja e commerce to również zagęszczanie serwisów specjalnych, w tym wniesienia, wykorzystywanie odpowiedniej infrastruktury – elektryczne „schodowłazy”, mechaniczne wózki do poruszania się na schodach, aż po dedykowane zespoły kierowców. E-commerce to wyzwanie, z którym świetnie sobie radzimy. Potwierdzeniem jest otrzymanie w roku 2019 nagrody Innowatora „Wprost”, właśnie za innowacyjne rozwiązania dla obsługi e-commerce.

          Preferujecie podejście projektowe do tworzenia usług i innowacyjnych rozwiązań dla swoich klientów? Mam tu przykładowo na myśli nagrodzony projekt dla sklepu internetowego Babymarket.de, za który Geis otrzymał nagrodę Log-IN 2019 w kategorii „Innowacyjny projekt 2019”. Jak to wygląda w codziennej praktyce i na czym w tym przypadku polegała innowacja?

AK: W przypadku projektu dla sklepu Babymarket.de mówimy o projekcie wdrożonym przez spółkę Geis z Czech. Projekt ten polegał na stworzeniu kompletnego, nowego rozwiązania dla układu magazynu, jego wyposażenia i rozwiązań z zakresu IT. Towary o dużych rozmiarach przechowywane są w systemie regałów. Towary mniejsze natomiast w trzypiętrowym systemie półek o powierzchni 3000 m2 (łącznie jest to 75 000 miejsc) wyposażonym w automatyczny sorter. Pracownicy magazynu są wyposażeni w terminale mobilne ze skanerami, które oprócz instrukcji kompletacji pokazują dokładny obraz wybieranego elementu. Skaner wysyła automatycznie skompletowane zlecenie do sortera, który gotowe przesyłki kieruje na zgodne z adresem dostawy miejsca załadunku na magazynie.

          W 2019 r. jury konkursu Innowatory „Wprost” 2019 przyznało Geis PL także nagrodę za innowacyjne podejście w obsłudze dystrybucji drobnicowej. Czego dotyczyła ta nagrodzona innowacja i jak zmieniła dostęp użytkowników do usług dystrybucyjnych?

MK: Innowatory były dla nas bardzo dużym wyróżnieniem. Raz jeszcze dziękuję kapitule konkursu za docenienie naszej pracy i trudu, jaki włożyliśmy w rozwój obszaru e-commerce w naszej organizacji. Nasza przygoda z obsługą potoków B2C była poprzedzona szeregiem przygotowań, zarówno po stronie systemowej, technicznej, taborowej, jak również mentalnej. Profesjonalizm w zarządzaniu dostawami e-commerce to wypadkowa tych wszystkich elementów: adaptacja taboru, zakup infrastruktury do usługi wniesienia, szkolenia dla kierowców, dyspozytorów, pracowników infolinii, w końcu aktualizacje systemów TMS oraz wdrożenia aplikacji mobilnych. Wszystkie prace miały jeden cel – zadowolenie naszych klientów oraz ich odbiorców. Uważam, że cel ten został osiągnięty i realizujemy go codziennie.

          Dwie nagrody dotyczące innowacji w jednym roku. Gratulacje! Jak bardzo logistyka jest podatna na zmianę i kreację nowych rozwiązań i, zapytam prowokacyjnie, po co ich w zasadzie poszukiwać, skoro wszystkim zależy na najniższej cenie? Coś się zmieniło na rynku, klienci szukają innowacji, czy to raczej tendencja operatora, który sam siebie rozwija przez poszukiwanie nowoczesnych rozwiązań?

AK: Myślę, że na obecnym etapie rozwoju logistyki i przy tak zawansowanych technologiach jakimi ta branża dysponuje, trudno jest już powiedzieć, czy to logistyka kreuje rozwiązania i oferuje je klientom, czy to klienci „wymuszają” kreowanie wciąż nowych rozwiązań. To nie jest tak, że jedni chcą, w związku z czym inni muszą. Wiele rozwiązań powstaje na styku kreatywnych potrzeb klientów i kreatywnych możliwości operatorów logistycznych. Nic tak nie służy tworzeniu nowoczesnych rozwiązań, jak zaangażowanie i współpraca obydwu stron. Co do oczekiwań cenowych i stwierdzenia, że wszystkim zależy na najniższej cenie, pozwolę sobie się nie zgodzić. Oczywiście, nikt nie chciałby przepłacać, ale to nie sama niska cena decyduje, a już na pewno nie w nowocześnie zarządzanych firmach. Raczej to, co się za tą ceną kryje, jaki jest potencjał optymalizacyjny tego rozwiązania, jaki będzie ono miało wpływ na sprawność procesów po stronie klienta. Obecny, nowocześnie zarządzany biznes kieruje się nie tylko ceną, ale koncentruje się na tym, by wszystko, co robimy, robić lepiej, szybciej, wydajniej, dopasować produkt czy usługę wręcz idealnie do potrzeb klienta i przez to – a nie tylko poprzez obniżenie ceny – zredukować koszty.

          Nie możemy w kontekście e-commerce pominąć kwestii wycofania się Geis z usług ekspresowych.
Nie było szkoda zamknąć biznesu przesyłek ekspresowych, skoro ten rynek rośnie? To chyba przykład obszaru, gdzie panuje kult niskiej ceny. Nic nie dało się zrobić, by na przykład zastosować podejście innowacyjne?


AK: Nie ma chyba menadżera z prawdziwego zdarzenia, który byłby zadowolony z tego, że musi zrezygnować z jakiejś części prowadzonej działalności czy jakiegoś produktu, tym bardziej w sytuacji, gdy dotychczasowy ich rozwój kosztował bardzo dużo pracy, energii i – oczywiście – związany był z dużymi inwestycjami. Ale to bardziej na płaszczyźnie osobistej. Zawsze potem przychodzą refleksje nad tym, co, kiedy i jak można było zrobić inaczej. Na płaszczyźnie biznesowej jednak trzeba się czasami pogodzić z trudnymi decyzjami i wdrożyć je w życie i iść dalej. Aby przedstawić pełniejszy obraz sytuacji i w jakiś sposób odejść od „demonizowania” faktu wycofania się Grupy Geis w Polsce z rynku kurierskiego, wspomnę tylko, że produkt kurierski w skali całej Grupy Geis stanowił zaledwie kilka procent całkowitego jej obrotu rocznego. W pewnym sensie był to produkt „egzotyczny”. Mówię „był”, bo Grupa Geis pod koniec ubiegłego roku zdecydowała się całkowicie wycofać z rynku kurierskiego, również w Czechach i na Słowacji, sprzedając swoje spółki kurierskie jednemu z globalnych operatorów.

          Ostatnie kilka lat w życiu Geis PL to okres inwestycji w infrastrukturę, w tym przeprowadzka do nowego terminala cross-dokowego w Grodzisku Mazowieckim. Jak kształtuje się obecny stan posiadania sieci krajowej operatora i jak dzięki temu wygląda obsługa kraju i przebieg procesów?

MK: Planując i budując sieć dystrybucji, kierujemy się przede wszystkim efektywnością i płynnością procesów przeładunkowych. W kluczowych miejscach naszego systemu inwestujemy w dedykowane magazyny cross-dock. Znakomitym przykładem jest lokalizacja w Grodzisku Mazowieckim – to ponad 4000 m2 z 45 bramami. Idealny obiekt do obsługi dużych wolumenów Mazowsza. Świetna lokalizacja, wysoka produktywność terminalowa, rozwiązania sprzyjające środowisku – to tylko kilka z atutów nowej lokalizacji. Nasza obecna sieć dystrybucji to 19 lokalizacji w Polsce. Dzięki niej sprawnie i skutecznie komunikujemy przesyłki w ciągu 24 godzin na terenie całego kraju. Synergia pomiędzy „siecią” i produktem FTL kreuje dużą kompleksowość naszych usług w tym obszarze. Oferujemy rozwiązania od 1 do 33 palet w przesyłce.

          Dziękuję za rozmowę.

Galeria

Więcej aktualności

Wszystkie aktualności

Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć na stronie Polityka plików cookie
Zamknij